3 July 2013

King Albert II of the Belgians to abdicate on 21 July 2013

In a televised speech at 6 p.m. tonight, King Albert II of the Belgians announced that he was going to abdicate on 21 July 2013, the Belgian national day. In the speech the king, who celebrated his 79th birthday on 6 June, said that his health was no longer good enough to fulfil his duties, and that it was time to "pass on the torch to the next generation". He also said that his eldest son, Prince Philippe, who is first in line, was "well prepared" to be his successor and that he had confidence in both his son and daughter-in-law, Princess Mathilde.

As far as I understand the text of his speech, Albert II will hold his last speech as reigning king on the evening of 20 July 2013, before witnessing the swearing-in ceremony of Prince Philippe the day after.
Dames en Heren,

Diep ontroerd richt ik mij vandaag tot u allen.

Ik ben mijn tachtigste jaar ingegaan, een leeftijd die geen enkele van mijn voorgangers in de uitoefening van zijn ambt heeft bereikt.

Ik stel vast dat mijn leeftijd en mijn gezondheid mij niet meer toelaten mijn ambt uit te oefenen zoals ik dat zou willen doen.

Ik zou mijn plichten niet nakomen en mijn opvatting van de Koninklijke functie niet huldigen mocht ik in die omstandigheden te allen prijze mijn ambt blijven bekleden. Het is een kwestie van elementair respect voor de instellingen en ten opzichte van u, waarde medeburgers.

Na een regeerperiode van 20 jaar ben ik dus van mening dat het ogenblik is aangebroken om de fakkel aan de volgende generatie over te dragen.

Ik stel ook vast dat Prins Filip goed is voorbereid om mij op te volgen. Hij geniet samen met Prinses Mathilde mijn volle vertrouwen.

Met de tijd, en onder meer in het kader van de economische zendingen in het buitenland, heeft Prins Filip aangetoond hoezeer zijn inzet voor ons land hem na aan het hart ligt.

En bovenal heb ik in de loop der jaren geleerd dat ons land op een buitengewone troef kan rekenen, en dat is U waarde landgenoten.

Met een bevolking die zo rijk is aan talenten, aan verscheidenheid, aan edelmoedigheid en energie, is de toekomst van ons land in de beste handen.

Het is dus met sereniteit en vol vertrouwen dat ik u mijn voornemen meedeel om op 21 juli 2013, de dag van onze nationale feestdag, af te treden ten gunste van de troonopvolger, mijn zoon Prins Filip.

Dames en Heren,

Tijdens mijn ganse regeerperiode heeft een vaste overtuiging met betrekking tot de Koninklijke functie mij geleid.

De rol van Koning der Belgen en zijn legitimiteit bestaat erin ten dienste te staan van de democratie en van haar burgers. Zij zijn de enige rechtmatige titularissen van de soevereiniteit.

In dat opzicht, moet het koningschap met zijn tijd meegaan.

Op 20 juli zal ik u, zoals gewoonlijk, andermaal toespreken, en daarna zal ik samen met de Koningin en de nieuwe Vorsten, de plechtigheden van 21 juli bijwonen.

Maar nu al wens ik u te zeggen, hoezeer ik het als een eer en een geluk beschouw, een groot deel van mijn leven te hebben kunnen wijden aan de dienst van ons land en van zijn bevolking.

Koningin Paola en ikzelf zullen de hartelijke banden die tussen de bevolking en ons zijn gegroeid met de loop der jaren nooit vergeten.

Wij danken u voor het vertrouwen dat u ons heeft geschonken, voor uw blijken van sympathie en van steun, ook weleens met enige kritiek. Maar altijd hebben wij u een warm hart toegedragen.

Wij bewaren zoveel herinneringen aan talloze ontmoetingen in blijde dagen, maar ook in dagen van zware beproeving.

Natuurlijk betekent het einde van mijn regeerperiode niet dat onze wegen nu uiteengaan. Wel integendeel!
Leve België!
The speech in French translation can be read at the court's official website. (If an English translation is published later, I will replace the Dutch text.). BBC News' report can be read here, while Expatia.com's article is also well worth reading. After the king's speech, it was Prime Minister Elio di Rupo's turn, and his words can be read in Dutch and French here.

King Albert II became King of the Belgians on 9 August 1993, upon taking the oath following the death of his brother, King Baudouin I on 31 Jul 1993. The king was married to Queen Paola, née Donna Paola Ruffo di Calabria in 1959. They have 3 children and 12 grandchildren. Prince Philippe, Duke of Brabant, is 53 years old and has got his education from the Royal Military Academy as well as Stanford University in California, USA, where he took a Master of Arts Degree in political science in 1985. He married Mathilde d'Udekem d'Acoz (b. 1973) in 1999 and they have 4 children - Elisabeth, Gabriel, Emmanuel and Eléonore. The eldest, Elisabeth, born in 2001, will become Duchess of Brabant and in time the first reigning Queen of the Belgians. The biography of the future king can be read here.

The succession means that Belgium soon will have 3 queens - Queen Fabiola, widow of King  Baudouin, Queen Paola and Queen Mathilde, a situation that doesn't happen too often. Not in Belgium, at least, but most people will remember the short time (1952-1953) when there were 3 queens in the United Kingdom - Queen Mary, widow of King George V, Queen Elizabeth the Queen Mother, widow of King George VI and (the reigning) Queen Elizabeth II.

Princess Mathilde is half Polish and has an interesting background in the Polish nobility, as her mother was born Countess Anna Maria Komorowska and her maternal grandmother was Princess Zofia Sapieha.

King Albert II will be the third monarch to abdicate this year. His neighbour Queen Beatrix abdicated on 30 April, while Sheikh Hamad bin Khalifa Al-Thani, Emir of Qatar, stepped down on 25 June. In addition Pope Benedict XVI resigned his papacy on 28 February 2013.

I hope to come back with more details about King Albert's abdication and how Prince Philippe's accession to the throne is formalized in due time.

No comments:

Post a Comment