3 April 2023

Tjukke Slekta nr. 1, 2 og 3, 2022 – tre gode ting på en gang!

 


Forrige uke fikk jeg Tjukke Slekta, medlemsbladet til Sør-Østerdal Slektshistorielag, i posten igjen. Ikke bare én utgave, men alle tre utgavene fra 2022-årgangen på én gang! Sør-Østerdal Slektshistorielag har vært litt ute av kurs med utgivelsene sine de siste par årene, men jeg synes ikke man skal klage for mye når man får tidsskrifter av så høy kvalitet. Man må også huske på at arbeidet i slektshistorielaget bygger på frivillighet. Det fortelles at første utgave av 2023-årgangen snart er klar, så da vil laget være i rute igjen.

Sør-Østerdal Slektshistorielag er ifølge nettsiden og medlemsbladet «et forum for alle med interesse for slekter i de gamle Åmot og Elverum prestegjeld med tilhørende annekser (unntatt Idre og Særna etter norsketida). Dvs. kommunene Elverum, Åmot, Stor-Elvdal, Rendalen, Engerdal og Trysil». Jeg har selv aner fra Åmot, Elverum samt Sollia i dagens Stor-Elvdal kommune, og har vært medlem av laget i en årrekke. Det er godt mulig at jeg har aner fra Stor-Elvdal og/eller Rendalen også, men ettersom jeg først og fremst har fokusert på Hoelseth- og Waal-anene mine vet jeg ikke så mye om mine øvrige østerdalsaner. Mitt eget anetre har aldri vært førsteprioritet – jeg har som oftest tatt utgangspunkt i en ane og tatt for meg etterslekten – men jeg har planer om å gjøre noe med min datters aner i forbindelse med hennes mulige konfirmasjon om et par år, og da må jeg jo gjøre mer ut av forskningen på mine østerdalsaner. 

Innholdet i Tjukke Slekta denne gangen:

Hefte 1, 2022

  • Fra redaksjonen, s. 3
  • Ronny Rismyhr Haugen: Om lensmann Tollev Tollevsen Hornset i Rendalen og farsætta hans fra Negard i Stor-Elvdal, del 1, s. 4–15.
  • Lars Løberg: Hvem var Ola Olsen Østerdalen?, s. 16–23.
  • Trond Bækkevold/Ronny Rismyhr Haugen: «Så slo jeg meg på fotografien» – fotografer i Sør-Østerdal, Hamar og Øvre Solør 1858–1925, del 4, s. 24
    • Trønnes & Erikson (kompaniskap) (av RHH), s. 25
    • Anders Trønnes (av RRH), s. 26–35
    • H. A. Erikson/A. E. Frosth/Frost Anders Ersson (av RHH), s. 36–51
  • Referat fra årsmøtet i Sør-Østerdal Slektshistorielag 11. mai 2022, s. 52
  • Årsberetning for Sør-Østerdal Slektshistorielag 2021, s. 53
  • Regnskap for Sør-Østerdal Slektshistorielag 2021, s. 54–55.
Hefte 2, 2022
  • Fra redaksjonen, s. 4
  • Tore Stenberg Falch: Engebret Jonsen Sollien – «Han som saa at Kirke maatte blive ...», s. 5–9
  • Ronny Rismyhr Haugen: Om lensmann Tollev Tollevsen Hornset i Rendalen og farsætta hans fra Negard i Stor-Elvdal, del 2, s. 10–49
  • Trond Bækkevold/Ronny Rismyhr Haugen: «Så slo jeg meg på fotografien» – fotografer i Sør-Østerdal, Hamar og Øvre Solør 1858–1925, del 5, s. 50
    • Emil Siljeberg (Seljebergs/Siljuberg) (av TB), s. 51–55
Hefte 3, 2022
  • Fra redaksjonen, s. 3
  • Ronny Rismyhr Haugen: Om lensmann Tollev Tollevsen Hornset i Rendalen og farsætta hans fra Negard i Stor-Elvdal, del 3, s. 4–41
  • Miriam Aurora Hammeren Pedersen: En utredning av opphavet til Anne Olsdatter (1777-1871) i Hansstua Løken i Elverum, s. 42–52
  • Trond Bækkevold/Ronny Rismyhr Haugen: «Så slo jeg meg på fotografien» – fotografer i Sør-Østerdal, Hamar og Øvre Solør 1858–1925, del 6, s. 53
    • Fridtjof Fredriksen (av TB), s. 54–55
Jeg er såvidt involvert i 2 av utgavene denne gangen. I hefte 1, s. 7 står et bilde jeg har tatt av Ytre Rendal kirke på trykk i forbindelse med den første delen av artikkelserien om lensmann Tollev Tollevsen Hornset. Bildet ble tatt i forbindelse med «slektssafarien» som tre andre slektsforskere og jeg foretok 23. juni 2022, og som jeg har skrevet litt om i bloggen tidligere i år. Vi hadde en fin rundreise i Stor-Elvdal, inkludert Sollia, samt Rendalen og Åmot, der vi stoppet opp ved flere kirker og slektsgårder. Min fjerne slektning Tore S. Falch har i anledning den nevnte dagsturen debutert i Tjukke Slekta med en fin artikkel om sin 5 x tippoldefar Engebret Jonsen Sollien (1697–1760), selveste «Solliakongen», som stod bak oppføringen av Sollia kirke og som også avga grunnen til kirken og kirkegården, og han skjenket også en god del av inventaret til kirken. Solliakongen er for øvrig min 6 x tippoldefar. I artikkelen om min ane står det på et trykk et bilde av vi fire som foretok «slektssafarien», så det er altså min andre involvering i 2022-årgangen av Tjukke Slekta.

Det bærende element i 2022-årgangen er altså Ronny Rismyhr Haugens fremragende artikkel i tre deler om lensmann Tollev Tollevsen Hornset i Rendalen og farsætta hans fra Negard i Stor-Elvdal. Han var oldefar til eidsvollsmannen Ole Olsen Evenstad (1766–1833), som Lars Løberg skrev et kapittel om i 200-årsjubileumsutgaven Eidsvollsmennene - Hvem var de?, utgitt av Norsk Slektshistorisk Forening (jeg bidro selv med et kapittel om Arnoldus von Westen Sylow Koren i samme bok). Det fremgår av kapitlet om Evenstad at det ikke var funnet kildebelegg for opphavet til Tollev Tollevsen Hornset da boken gikk til trykken, og det er i den sammenheng sett bort fra opplysningen om Tollevs slektsbakgrunn i Odd Nytrøens bygdebok for Ytre Rendalen. I en svært grundig og metodisk gjennomgang og drøfting av kilder, først og fremst tingbøker, har Haugen kunnet dokumentere hvor lensmann Tollev Tollevsen Hornsets far kom fra, og i kombinasjon med andre kilder har forfatteren avdekket flere andre både sikre og mer eller mindre sannsynlige slektssammenhenger. Og sist, men ikke minst, har Haugen bidratt med korrigeringer og tillegg til bygdebøkene for Ytre Rendalen og Stor-Elvdal. Det er oversiktstavler på side 15 i hefte 1 og s. 41 i hefte 3.

Lars Løbergs artikkel i hefte 1, Hvem var Ola Olsen Østerdalen?, er forholdsvis kort sammenlignet med Haugens artikkelserie, men er nok en svært grundig og metodisk drøfting av identiteten til den såkalte Ola Olsen Østerdalen (1746–1834) (hvis kallenavn ikke har noe med dalføret å gjøre, men at han var fra «øst i Daløm» (Fjelldistriktet) i Rendalen. Hovedkildene er kirkebøker, folketellinger, ekstraskattemanntall og mannskapsruller for Trysil og Rendalen.

I hefte 3 debuterer Miriam Aurora Hammeren Pedersen med sin Utredning av opphavet til Anne Olsdatter (1777–1871) i Hansstua Løken i Elverum, der hun på metodisk vis gjennomgår kildene og drøfter hvorfor hun mener at Anne Olsdatter er identisk med Anne Olsdatter fra Skjærbekk. Som hun skriver selv, «En grundig utredning av Annes opphav vil være av interesse både lokalhistorisk og minoritetshistorisk (på grunn av den skogfinske koblingen), og ikke minst på det personlige plan for Annes mange etterkommere, som i dag er spredt over hele Norge og andre deler av verden». Anne Olsdatters morfar var skogfinnen Anders Henriksen Himainen (1692–1772). Jeg liker måten Pedersen har presentert stoffet på, og hennes oppsummering av argumentene hun har lagt frem, «steg for steg», er også forbilledlig.

English summary: This article is about issue no. 1, 2 and 3, 2022 of Tjukke Slekta, the newsletter of Sør-Østerdal Slektshistorielag (Sør-Østerdal Genealogical Society). The society covers the municipalities of Elverum, Engerdal, Rendalen, Stor-Elvdal, Trysil and Åmot. 

No comments:

Post a Comment