16 January 2024

Tjukke Slekta nr. 2, 2023

Redaksjonen for Tjukke Slekta nr. 2, 2023 ble avsluttet 9. august 2023 og ifølge et innlegg på Sør-Østerdal Slektshistorielags Facebook-side 15. august 2023 ble bladet sendt ut «i løpet av de neste dagene». Så i likhet med Tjukke Slekta nr. 1, 2023, som jeg blogget om 9. januar 2024, så jeg har hatt god tid på meg til å både lese og skrive om den seneste utgaven. Men høsten ble hektisk og i de ledige stundene prioriterte jeg diverse prosjekter på Slektshistoriewiki. Nå som Slektshistoriewiki er nede en stund på grunn av høyst nødvendige oppdateringer får jeg muligheten til å ta igjen etterslepet.

Innholdsfortegnelse for Tjukke Slekta nr. 2, 2023:

  • Trond Bækkevold/Ronny Rismyhr Haugen: Fra redaksjonen, s. 3–4.
  • Frode Myrheim: Harald lensmann i Øysterdalen, eit ættetal frå Deset, tvo huder og fire skinn i Deset og éi hud i Unnset, s. 5–44.
  • Trond Bækkevold/Ronny Rismyhr Haugen: «Så slo jeg meg på fotografien» - fotografer i Sør-Østerdal, Hamar og Øvre Solør 1858–1925, del 8, s. 45–55.
    • Martha Alme (av TB), s. 46–49.
    • Torleif Østgaard (av TB og RRH), s. 50–51
    • Fridthjof Wibe (av RRH), s. 52–55

I herværende utgave er det et gammelt brev satt opp på Glomstad 11. august 1465 som er avbildet. Her nevnes de eldste kjente brukerne på Deset, Bjørn Trondsson og hans sønn Sigvat Bjørnsson. Brevet er trykt i Diplomatarium Norvegicum bind 1, nr. 872 (s. 634–635). Originalen finnes i Riksarkivets diplomsamling. Med litt velvilje er det faktisk mulig å forstå det meste av innholdet.

Slike gamle brev er ikke for hvem som helst å lese, tolke og skrive om, men da er det godt at man har erfarne og dyktige slektsforskere og skribenter som kan bringe ny viten til torgs. Frode Myrheim har igjen levert en solid kildebasert artikkel om den eldre brukerhistorien på Deset i Åmot i Østerdalen. Jeg tillater meg å sitere noe av det redaktørene skriver om Myrheims artikkel: 

En liten opphopning av gamle brev som kan knyttes til Deset og Løsset (Løset) i Åmot, lar oss blant annet sette opp to søskenflokker i to påfølgende generasjoner allerede før midten av 1500-tallet. Dette er uvanlig i Østerdalen så tidlig og gjør at denne familien nok er den best dokumenterte i dalføret fra den tida. Frode Myrheim beskriver dette inngående i sin artikkel i denne utgaven av Tjukke Slekta, hvor han også vurderer mulige slektskoblinger både framover og bakover i tid. På grunnlag av jordegods trekkes også bønder i Elverum og Rendalen inn som slektninger eller mulige slektninger. Artikkelens utgangspunkt er Harald lensmann i Østerdalen, nevnt i 1524, som forsøkes innplassert i den ene søskenflokken.

Innholdet i artikkelen dekker perioden fra siste del av 1400-tallet og frem til begynnelsen av 1700-tallet. Leserne får servert 5 slektstavler, en rekke illustrasjoner, blant annet brev og segl og avskrift av brev trykket i Diplomatarium Norvegicum. Brevet avbildet på forsiden omtales fra s. 37 og fremover. Min Hoelseth-slekt kom opprinnelig fra nevnte Glomstad, men kan så langt jeg kan se ikke kobles til personene som omtales i artikkelen. Min eneste kjente kobling til Deset og «Søgarden» i Åmot er at søsteren til min 3 x tippoldefar Ole Tollefsen Holset (1789–1840), Ingeborg Tollefsdatter (1802–1860) bodde på Søgarden sammen med hennes ektemann Otter Knutsen. Det er et bilde av Søgarden på s. 14 i artikkelen, og min «claim of fame» her er at jeg stod ved siden av forfatteren da han tok bildet sankthansaften 2022!

Den andre artikkelen er altså del 8 av artikkelserien om fotografer i Sør-Østerdal, Hamar og Øvre Solør i perioden 1858 til 1925 og omhandler fotografene Martha Alme (Rena, Åmot 1881–Rena, Åmot 1959), Torleif Østgaard (Tromsø 1893–Calgary, Canada 1962) og Fridthjof Wibe (Halden 1846–Kristiania 1907). Artikkelen inneholder deres biografier og er godt illustrert. Jeg har for øvrig arvet et gammelt fotoalbum etter min oldefars søster Ingeborg Louise Hoelseth (1882–1963) og har vel minst én gang i denne bloggen skrevet at jeg burde ta en ordentlig gjennomgang av albumet, for det er mange interessante slektsbilder der, blant annet fra Folldal og Trysil. Det er jo mulig at noen av bildene kan knyttes til fotografene som er presentert i artikkelserien. Men da må jeg trekke bildene ut av lommene i albumet for å kunne studere baksiden nærmere. Det skal vel være mulig å få til bare jeg er forsiktig og systematisk nok.

Sist, men ikke minst – det er nok av interessant lesestoff også i herværende utgave, så jeg ser frem til neste utgave!

English summary: This article is about issue no. 2, 2023 of Tjukke Slekta, the newsletter of Sør-Østerdal Slektshistorielag (Sør-Østerdal Genealogical Society). The society covers the municipalities of Elverum, Engerdal, Rendalen, Stor-Elvdal, Trysil and Åmot.  

No comments:

Post a Comment